lapkričio 28, 2020
Asmeninė patirtis su COVID-19 ir NVSC
Susidūrėme su pačiu baisiausiu COVID-19 ligos scenarijumi, kurio labiausiai bijojome. Asmeniškai jau savaitė, kai beveik neturiu jėgų atsikelti iš lovos, šiandien dar blogesnė savijauta nei ligos pradžioje, kai buvo aukštesnė temperatūra. Tai bene sunkiausia turėta ir visiškai neprognozuojama liga. Tačiau turėdamas viešą vietą savo minčių skelbimui, suprantu, kad privalau susikaupti ir, nors trumpai, išsakyti tai, kas labai neramina, kad situacija kuo labiau girdėtųsi ne tik iš žiniasklaidos, oficialių Vyriausybės ir NVSC pranešimų, bet ir konkrečiai su liga susidūrusių asmenų.
Neturi testo – esi sveikas! Taškas.
4 žmonės, gyvenantys viename bute, laiką daugiausia leidžiantys toje pačioje patalpoje, besinaudojantys tuo pačiu sanitariniu mazgu, beveik tuo pačiu metu pradeda jausti visiškai tuos pačius simptomus. Visi praradę kvapų jutimą, visi su temperatūra, raumenų skausmais, kosuliu, akių skausmu, krūtinės spaudimu, visi be jėgų. Iš keturių asmenų, pirmasis gaunu teigiamą testo rezultatą, po paros sulaukiu skambučio iš NVSC. Išdėsčius visą pagrindinę informaciją – nuo kada visi izoliuojasi, kada pajusti simptomai, papasakojus apie situaciją šeimoje, išgirstama frazė – „tai jūs vienas sergate šeimoje šiuo metu?“. Papildomas pakartojimas, kad vienoje patalpoje yra 4 žmonės su analogiškais simptomais, prasidėjusiais vienu metu, situacijos netaiso – „bet kiti dar neturi rezultatų?“, išgirstu klausimą kitoje linijos pusėje.
Esant situacijai, kai šalyje sparčiai mažėja testams reikalingų medžiagų, apie tai trimituoja laboratorijos, bijančios, kad gruodžio viduryje gali sustoti testavimas, atliekami beprasmiški testai – žmonės, gyvenantys kartu, turėję artimiausią įmanomą kontaktą (bendrą laiko leidimą 24/7), jaučiantys visiškai identiškus simptomus ir vienam jų patvirtinus COVID-19, vis tiek kiti oficialiai laikomi sveikais. Suprasčiau, jeigu tai būtų bandymas apsisaugoti nuo žmonių noro gauti nedarbingumą nesergant, tačiau šiuo atveju kiti asmenys nedarbingumo ir neprašė. Mano asmenine nuomone, tai – elementarus testų švaistymas, siekiant pagerinti testavimo statistiką, atlikti biurokratinius procesus, vietoje to, kad specialistų laikas būtų investuojamas į kontaktų atsekimą, kas, panašu, visiškai nevyksta. Apie tai – vėliau. O likusius testus būtų galima panaudoti ir besimptomių atvejų paieškai, kuri, panašu, nebevyksta išvis – karštosios linijos 1808 operatorė pasakė, kad dabar registruojami tik jaučiantys simptomus asmenys.
Jei kam kyla klausimas, ką parodė likę trijų šeimos narių testai – visi teigiami. Laukiamais rezultatais neabejojo ir šeimos gydytoja. Neabejojo niekas, išskyrus NVSC. Nes abejoti nebuvo kuo. Ir statistikoje +3 sergantys galėjo atsirasti anksčiau. Kiek yra tokių šeimų, kurios, gavusios vieno asmens atsakymą, nesivargina tirtis toliau, nes ir taip viskas aišku? Kiek iš tiesų neteisinga yra skelbiama užsikrėtusiųjų statistika? Tai klausimai, į kuriuos atsakyti galėtų tik specialistai, jei išvis galėtų.
Papildyta: tik nuo 2020-12-09 SAM įsakymu numatyta, kad gydytojas gali diagnozuoti COVID-19 be atlikto testo, kai pasireiškia simptomai per 14 dienų nuo paskutinės sąlyčio su kartu gyvenančiu šeimos nariu ar kitu žmogumi, sergančiu koronaviruso infekcija. Plačiau – SAM tinklalapyje.
NVSC nežino, kada atliktas testas ir gautas rezultatas?
Dviejų šeimos narių pokalbių su NVSC linijoje dirbančiais kariais metu išaiškėjo vienas keistas reiškinys. NVSC atstovai skambino, nes buvo nustatytas teigiamas COVID-19 rezultatas, todėl privalėjo išklausinėti visų pagrindinių duomenų pagal sudarytas anketas. Pirmasis, mano paties turėtas pokalbis bent pradžiugino, kad atliekama analizė ir, tikėjausi, kad visgi yra informuojami tie, kas privalo būti informuojami.
Deja, viena iš pirmųjų situacijų, kuri privertė sunerimti – tiek mano, tiek kito šeimos nario pokalbių metu nuskambėjo trys esminiai ligos klausimai – kada buvo pajusti simptomai, kada darytas testas ir kada gauti teigiami rezultatai. Pirmas klausimas pilnai suprantamas, nes nuo simptomų pajautimo pradžios skaičiuojamas izoliacijos laikas. Tačiau kaip suprasti klausimus dėl testo ir dėl gauto rezultato datos? Juk NVSC gavo informaciją apie patvirtintą diagnozę, negi jų nepasiekia net elementari informacija, kada atliktas testas ir gautas rezultatas? Toks jausmas, kad prie telefono linijų pasodinti asmenys tiesiog gauna sąrašą su sergančiųjų telefono numeriais, vardais ir pavardėmis, ir neturi visiškai jokių kitų duomenų, net elementariausios diagnozės patvirtinimo datos. Ką jau kalbėti apie kitus duomenis, kuriuos tiesiogiai galėtų gauti iš gyventojų registrų (pvz., gyvenamosios vietos), esveikatos sistemos (pvz., lėtinių ligų) ir kitų valstybinių registrų.
Jokio sistemingumo, jokių integracijų
Virš 15 minučių trukusio pokalbio metu manęs buvo išklausinėta daugybė informacijos – apie darbovietę, paskutinį apsilankymą joje, apie ligą, simptomus, jau minėtas testo atlikimo ir rezultatų gavimo datas, izoliacijos vietą, izoliacijos pradžios datą, kartu bute izoliacijoje esančius asmenis (vardai, pavardės, telefono numeriai), apie turimas kitas lėtines ligas, taip pat paprašyta prisiminti apsilankymus paskutinių savaičių laikotarpyje. Mano nuomone, labai keista dalį šios informacijos pateikinėti telefonu – pokalbis trunka ilgai, staigiai atmintinai prisiminti lankytų vietų neįmanoma, nors tiems, kas moka kortele, tą galima laisvai padaryti peržiūrėjus banko mokėjimų istoriją. Lygiai taip pat kitų asmenų, besiizoliuojančių kartu, telefono numerių padiktavimo reikalavimas pokalbio metu irgi atrodė gana keistas – kiek žmonių šiais laikais mintinai yra išmokę telefonų numerius? Gerai, kad greitai galėjau įsijungti laptopą, „Google Contacts“ web’inę versiją ir informaciją padiktuoti, tačiau ką darytų vyresnio amžiaus žmonės, nežinantys, kur ieškoti, ar išvis negirdėję, kad dauguma telefonų modelių numerius automatiškai sinchronizuoja ir juos galima peržiūrėti internete?
Manau, šių duomenų supasakojimas telefonu turėtų būti skirtas tik tiems asmenims, kurie neturi galimybės pasinaudoti internetu, arba bent jau su tyrimo rezultatų SMS žinute turėtų būti prierašas: „Su jumis susisieks NVSC specialistas, pasiruoškite šią informaciją: [sąrašas]“. Be to, žinutėje ir gautame el. pašto laiške nebuvo informacijos apie privalomą izoliaciją, o patirtis rodo, kad visuomet yra geriau papildomai pakartoti ir informuoti, nei tikėtis, kad visi viską žino ir visi viskuo domisi.
Bendrai šioje, išsipasakojimo NVSC atstovams vietoje, matyčiau aiškų trūkumą – turėtų būti internetinė sistema, kur prisijungi el. valdžios vartais (tai jau suprogramuota 1808.lt internetinėje registracijoje į mobiliuosius punktus, tad platformai pradžia jau yra), ten turėtų būti pateikta forma, kur pats asmuo, kuriam diagnozuota COVID-19, galėtų ramiai, pasitikrindamas kontaktus, lankytas vietas pagal apmokėjimų laikus, tiksliai supildyti informaciją, nurodydamas visas vietas, kur lankėsi, su kuo kontaktavo, su kuo izoliuojasi, suvesti žmonių numerius. Be to, juk 1808.lt sistema pajungta prie SMS siuntimo serviso – vos užsiregistravus į patikrą, iškart gaunama SMS žinutė, tad automatiškai, patvirtinus formą, galėtų išsisiųsti SMS turėjusiems kontaktą asmenims apie privalomą saviizoliaciją. Deja, dabar tik girdim, kad kai kurie tokias žinutes gauna net izoliacijai pasibaigus.
Pats jau virš metų dirbu full stack web developer’iu, tad iš parties galiu pasakyti, kad tokią sistemą su viena forma ir autentikacija per el. valdžios vartus, būtų galima sukurti tikrai gana greitai, ir tą jau buvo galima padaryti po pirmosios pandemijos bangos ar net jos metu. Žinoma, daug naudingiau būtų platforma, integruota su registrų duomenimis, esveikata ir pan. – tai užtruktų ilgiau, tačiau visiems būtų dar naudingesnė. Internetinė anketa, kurią galėtų savarankiškai užpildyti žmonės patvirtinę savo tapatybę, leistų žymiai sumažinti reikalingus resursus – operatoriams užtektų peržiūrėti užpildytą informaciją ir susisiekti su žmonėmis, tik jeigu internete jie patys neužpildytų, ar pastebėtų, kad suvesti neteisingi duomenys, užpildyta neatsakingai ar būtų kitų trūkumų. Be to, užpildytos telefonu anketos irgi galėtų čia atsidurti, jei asmuo dar kažką prisimintų ir norėtų papildyti informaciją. Deja, šioje vietoje jau labai smarkiai pavėluota.
Žinoma, noriu pats atkreipti dėmesį, kad minėtą 1808.lt sistemą, kurios dalis būtų įmanoma panaudoti, kuria VĮ Kauno miesto greitosios medicinos pagalbos stotis, o NVSC, kiek suprantu, yra Sveikatos apsaugos ministerijai pavaldi įstaiga. Bet esant tokiai situacijai, kurti ir plėtoti bendrą sistemą būtų tikrai naudingiau, nei veikti atskirai.
Papildyta: 2020 m. gruodžio 31 d. pagaliau sukurta internetinė anketa, kur asmuo gali pats pateikti epidemiologinius duomenis apie save, jei gautas teigiamas COVID-19 rezultatas. Plačiau – SAM tinklalapyje.
Tai, kas privertė parašyti šį įrašą
Buvo minčių kur nors parašyti visa tai, bet antro šeimos nario sulauktas skambutis iš NVSC buvo galutinis ženklas visus pastebėjimus pateikti raštiška forma. Jam buvo pateikti analogiški klausimai iš eilės, taip pat su prašymais nurodyti darbovietes ir jų kontaktinius asmenis. Tačiau, nors ir buvo pasiruošęs sudiktuoti asmenis, turėjusius kontaktą (kuriuos, žinoma, šeimos narys informavo asmeniškai vos sužinojęs savo diagnozę, ir iš kurių bent pora jau patvirtino, kad irgi pasireiškė simptomai), šios informacijos NVSC net neprireikė – klausimas apie turėtus kontaktus nebuvo užduotas. Tada prisiminiau, jog ir manęs klausė tik apie darbovietę ir lankytas prekybos ar pan. vietas, bet ne asmenis, su kuriais galėjau turėti artimą kontaktą per paskutines savaites (tiesa, tokių asmenų asmeniškai neturėjau).
Ir dar vienas dalykas – antrojo šeimos nario pokalbio pabaigoje vėl, kaip ir man, buvo užduoti klausimai apie kartu besiizoliuojančius šeimos narius, jų kontaktus, ir pasakius, kad man jau patvirtinta COVID-19 liga, antrą sykį pradėta klausinėti tų pačių klausimų apie mane – kada pajaučiau simptomus, atlikau testą, gavau rezultatą, kokia mano darbovietė, kada joje buvau paskutinį sykį. Kaip žmogui, dirbančiam su duomenų bazėmis, man tai buvo signalas – antrą sykį kartojama informacija reiškia, kad pirmą sykį, 15 minučių trukmės pokalbyje prieš parą mano detaliai išpasakota informacija nepasiekė jokios bendrinės sistemos, tie duomenys niekur neatsidūrė. Laukia dar du šeimos narių pokalbiai su NVSC, ir beveik neabejoju, kad vėl bus užduodami tie patys klausimai, kurie jau yra atsakyti, tačiau neturint jokios sistemos, kur jie galėtų būti sistemingai surašomi, tiesiog visiems iš eilės pildomos word’inės (labai tikiuosi, kad bent jau išvis ne popierinės) anketos, viskas saugoma pakartotinai, kas tik didina NVSC renkamos perteklinės informacijos kiekį, apsunkina tolesnį susisiekimą ir komunikavimą su kitais asmeninis, dėl ko ir turime stipriai vėluojančias ar negaunamas žinutes apie reikalingą izoliaciją ar pavėluotą židinių gesinimą.
Papildyta 11-29: Su likusiais šeimos nariais susisiekę NVSC atstovai uždavė lygiai tuos pačius klausimus, taip pat, abiem atvejais vėl buvo paprašyta šeimos narių, kurie kartu izoliuojasi, vardų ir pavardžių. Apie tai, kad kiti šeimos nariai jau buvo atsakę į klausimus telefonu ir didžiąją dalį tos pačios informacijos jau pateikė ankstesnėmis dienomis, NVSC atstovai nežinojo. Akivaizdus pavyzdys, kad užpildomos anketos net nesugrupuojamos pagal izoliacijos adresą ar šeimas.
Papildyta 11-30: Šeimos narys sulaukė dar vieno, pakartotino, skambučio iš NVSC. Atstovas paklausė, ar kas nors iš NVSC su juo jau susisiekė…
Pabaigai
Pabaigsiu įrašą akivaizdžia, ir profesionalių ekspertų jau akcentuojama žinia – toks karantinas, koks yra dabar, elementariausiai neveikia, žmonės būriuojasi, infekcija plinta, miršta vis daugiau žmonių, su šia lemtimi, deja, susidūrė ir mūsų šeima. Prie viso to privedė negesinti židiniai, gerokai pavėluota reakcija į antrąją bangą.
Iš to, ką teko sužinoti asmeniškai paskutinėmis dienomis, leidžiu daryti išvadą, kad situacija tiesiog nebėra valdoma. Žmonės neinformuojami, atsekti, kur kas galėjo užsikrėsti, tampa nebeįmanoma, ypač kai nėra standartizuotų sistemų, komunikacija vėluoja. Pasiruošimas žlugo, nors kažin, ar laikotarpyje tarp pirmos ir antros bangos išvis buvo koks nors pasiruošimas. Net mobilioji programėlė išleista tik įsibėgėjus antrajai bangai. Esame viena blogiausių valstybių pagal naujų COVID-19 atvejų skaičių, ir vietoje to, kad būtų ieškoma sprendimų kuo greičiau mažinti kasdien prarandamų gyvybių skaičių, sprendimai kartais dar pralaisvinami.
Jei operacijų vadovas suvoktų, kad situacijos nesuvaldė, ir turėtų drąsos pripažinti klaidas, jau seniai turėjo būti pasitraukęs iš užimamų pareigų. Deja, turime, ką turime.
Ir visiškai pabaigai, noriu padėkoti ir pagirti žmones, kasdien stovinčius mobiliuosiuose patikros punktuose, tiek prie registracijos sutikrinimo, tiek imančius mėginius, atsakančius į skambučius 1808 karštąja linija, susisiekiančius karius iš NVSC, kuriems, akivaizdu duoti tikslūs nurodymai, kokią informaciją rinkti. Visi žmonės, su kuriais teko bendrauti, buvo nuostabiai malonūs, draugiški, supratingi, profesionaliai atlikę savo darbą. Taip pat padėka medikams, laborantams, kurie dirba su mėginiais, aukoja savo sveikatą, dirbdami tokį sunkų, tačiau šiuo laiku ypač reikalingą visiems darbą. Visi šie žmonės nekalti, kad turime tokią situaciją, kokią turime – viska betvarkė kyla iš aukščiau priimamų sprendimų.
Mūsų šeima visų rekomendacijų laikėsi ypatingai atsakingai ir griežtai – virš 95% maisto pirkimų buvo „Barboroje“ su bekontakčiu pristatymu, išėjimai į lauką buvo labai reti su visomis apsaugos priemonėmis, dezinfekcinis skystis nuolat buvo visų šeimos narių kišenėse ir naudojamas po kiekvieno fizinio kontakto (durų atidarymų, apsipirkimų, kitų neišvengiamų prisilietimų prie paviršių), nuolatos dezinfekuodavome rankas ir paviršius vos grįžę ir profilaktiškai, kaskart naudotos pirštinės ir kaukės visur, kur tik įmanoma už namų ribų, net laiptinėje, neturėjome jokių svečių, kas tik galėjome, persiorientavome į nuotolinį darbą ir t.t. Todėl, mieli skaitytojai – saugokitės visais įmanomais būdais, nes ir akcentuojamos priemonės, akivaizdu, tikrai yra nepakankamos.
Rašyti komentarą