liepos 02, 2013

Greitųjų autobusų Vilniuje testas

Originaliai publikuotas 2013-07-02. Redaguotas 2020-03-20.

2013 m. liepos 1-ąją į Lietuvos sostinės gatves pirmą kartą išriedėjo greitaisiais maršrutais važiuojantys autobusai. Iš viso sukurtos 6 greitosios linijos, kuriomis važiuojantys autobusai nestoja visose stotelėse, kur yra, naudojasi autobusinėmis transporto juostomis, todėl nuvyksta greičiau nei įprastieji. 

„Bernex Projektų“ komanda pačią pirmąją reformos dieną 11 val. ryto sėdo į greituosius autobusus ir testavo, kaip jie laikosi grafiko, klausėsi žmonių atsiliepimų apie pasikeitimus bei stebėjo bendrą viešojo transporto vaizdą Vilniuje.

Greitųjų autobusų teste naudoti lapeliai laikų žymėjimuisi
Greitųjų autobusų teste naudoti lapeliai laikų žymėjimuisi

Tvarkaraščiai ir realybė

Pagrindinis uždavinys - palyginti, kaip greitieji autobusai turi važiuoti pagal tvarkaraštį, o kaip važiuoja iš tiesų. Tam buvo pervažiuoti keturi maršrutai (1G, 3G, 4G, 5G) pilna trasa bei vienas (2G) dalimi trasos.

Pirmasis testuoti pasirinktas 5G autobusas. 11:43 pajudėjęs iš Skalvių stotelės, 12:14 jis pasiekė Senosios plytinės stotelę. Autobusas kelionės tikslą pasiekė per 31 minutę. Išvykęs pagal grafiką laiku, maršrutą autobusas įveikė minute greičiau. Aišku, tokiu laiku gatvės buvo pakankamai tuščios. Didžiausias atotrūkis nuo tvarkaraščio - 3 minutės. Lizdeikos, Vilniaus universiteto bei Gedimino technikos universiteto stoteles autobusas pravažiavo, nes keleivių, norinčių įlipti ar išlipti, nebuvo. Tai, žinoma, turėjo įtakos ir kelionės trukmėje.

5G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.
5G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.

Iš Saulėtekio nuspręsta keliauti iki Pilaitės 4G autobusu. Išvykęs 12:20, autobusas Bitėnų stotelę pasiekė 12:59. Didžiausias atotrūkis - 4 minutės. Autobusas sustojo ir Piliakalnio stotelėje ir paėmė tris keleivius, nors iš tiesų ten stoti neturėjo. Kelionė truko 3 minutėmis ilgiau nei žadėta, viso - 39 minutes.

4G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.
4G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.

Su persėdimais pasiekus Santariškes, išbandytas 1G autobusas, pasižymintis mažiausiu kiekiu stotelių - vos 13. Iš Santariškių žiedo autobusas išriedėjo 14:29, kelionės tikslą - stotį - pasiekė 14:57. Didžiausias atotrūkis nuo grafiko - 2 minutės. Galutinėje stotelėje atsidūrė minute anksčiau. Iš viso kelionės trukmė - 28 minutės.

1G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.
1G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.

Nuvykę šalia oro uosto, sėdome į ten važinėjantį 3G. Nors pradžioje autobusas kiek lėtokai važiavo ir atsiliko nuo grafiko maždaug 3-4 minutėm, iki pabaigos susitvarkė ir tikslą pasiekė vos minutę vėliau nei skelbta. Kelionės nuo oro uosto iki Fabijoniškių trukmė - 34 minutės.

3G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.
3G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.

Paskutinis maršrutas, kurį nusprendėme ištestuoti - 2G. Jis išbandytas prasidėjus kamščiams mieste ir ne iki galo. Autobusas atvyko laiku, 18:20, o Žemynos stotelę Pašilaičiuose (testo galutinį tašką) pasiekė minute anksčiau. 

2G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.
2G maršruto grafikas su realiais pravažiavimo laikais, 2013 m. liepos 1 d.

Viskas atrodo labai gerai, tiesa? Na, iš tiesų ne viskas taip gerai, kaip atrodo...

Nutikimai ir pastebėjimai

Autobusai vėluojantys vos porą minučių, greitai nuvežantys iki reikiamos vietos pagal grafiką. Kad ir kaip tobulai gali atrodyti šios lentelės, verta paminėti, jog ne viskas ėjosi taip gerai.

Visų pirma, daugybė žmonių aplipo stulpus nagrinėdami greitųjų autobusų pravažiuojamas gatves. Kodėl? Nes nebuvo kam padėti žmonėms susigaudyti. Žadėtieji savanoriai, kurie, apsiginklavę viešojo transporto schemomis, turėjo padėti susirasti optimaliausią naują maršrutą, nepasirodė. Važiuodami visais maršrutais sekėme stoteles. Niekur jokių pagalbininkų pamatyti nepavyko.

Taip pat, dėl autobusų vairuotojų kaltės, apie pusvalandį teko praleisti Pilaitėje. Net pora greitųjų autobusų nusuko ir sustojo ne toje stotelėje, kurioje turėjo. Jie pasirinko senąją Papilėnų stotelę, nors specialiai greitiesiems kitoje gatvėje, nors ir netoli, įrengta nauja Papilėnų stotelė. Schemoje žemiau žaliai pažymėtas kelias, kuriuo turi važiuoti 4G, raudonu - kuriuo važiavo liepos 1-ąją.

4G tikrasis maršrutas (žalias) ir maršrutas, kuriuo pirmąją dieną važiavo daug vairuotojų (raudona)
4G tikrasis maršrutas (žalias) ir maršrutas, kuriuo pirmąją dieną važiavo daug vairuotojų (raudona)

Panašu, jog kai kurie greitieji arba labai ilgai vėlavo, arba neatvyko. Prieš paskutinį, 2G autobuso testą, nusprendėme tuo pačiu autobusu nuvykti ir iki stoties. 17:39 jau stovėjome Lazdynų stotelėje, kurioje už 5 minučių turėjo pasirodyti greitasis autobusas. Deja, nieko nesulaukę iki pat 17:50, pasirinkome alternatyvą - 16 troleibusą. Ilgesnė kelionė, bet tuo metu nebuvo iš ko daugiau rinktis.

Stotyje nuo 18:09 „Bernex Projektų“ komanda jau laukė 18:12 turėsiančio pasirodyti greitojo autobuso. Deja, artimiausiais, kuris atvyko, ir buvo ištestuotas, stotelėje pasirodė 18:20. Kyla klausimas, ar tai buvo tas pats 18:12 turėjęs važiuoti autobusas, ar pagal grafiką atvykęs greitasis, turėjęs važiuoti būtent 18:20? Lentelės duomenis pateikiau pagal antrąjį variantą.

Žmonių atsiliepimai

Buvo neįmanoma neišgirsti žmonių atsiliepimų dėl viešojo transporto pokyčių. Tiesa, kritiką daugiausia žarstė vyresniojo amžiaus keleiviai. Nemažai jų stotelėse bei pačiuose autobusuose gana garsiai kalbėjosi apie neigiamus pokyčius. Neradę su kuo pasikonsultuoti, kreipėsi į spaudos kioskų darbuotojus, nes pagalbininkų savanorių, kaip jau minėjau, gatvėse nebuvo.

Dažnai iš keliaujančiųjų skambėjo klausimai „o ar šitas stoja ... stotelėj?“. Šiuo atveju tokiems žmonėms padėti bandė su transporto pertvarkomis labiau susipažinę vilniečiai.

Tiesa, dauguma keleivių, ypač jaunesnio amžiaus, akivaizdu, iš anksto susipažino su pokyčiais. Jie nesigilino į autobusuose pakabintas stotelių lenteles, transporto schemas, o ramiausiai važiavo iš taško A į tašką B, be jokių problemų įlipdami ir išlipdami norimose stotelėse. Kai kurie iš greitųjų autobusų buvo tiesiog perpildyti žmonių.

Pavyko nugirsti ir labai teigiamų atsiliepimų, tokių kaip „o, po 20 minučių jau vietoj“ ir panašiai. Kiek žmonių, tiek nuomonių. Na, to ir buvo galima tikėtis. Panaši situacija buvo ir interneto komentaruose. Tiesa, ten kritikuojančiųjų sistemą buvo daugiau, o ja besidžiaugiančių - vienetai. Nors niekas jos dar nebuvo išbandęs.

Bendra asmeninė nuomonė

Transporto reforma buvo žadama jau ilgą laiką ir ji buvo būtina norint optimizuoti Vilniaus viešojo transporto sistemą ir mažinti nuostolius. Greitieji maršrutai paliko, sakyčiau, tikrai neblogą įspūdį (išskyrus problemas, kilusias, kai suintensyvėjo eismas vakare). Kadangi viešuoju transportu važinėju beveik kasdien ir nuolat naudojuosi 30 dienų bilietų, negaliu vertinti pasikeitusių kainų. Jas palieku apibūdinti tiems, kurie nenaudoja mėnesio bilietų. 

Persėdimų sistemos irgi nekritikuosiu - jau ilgą laiką būtent tokiu būdu patekdavau į reikiamas vietas, todėl, šiuo atveju, tai daryti tampa dar patogiau. Čia įžvelgiu tik pliusą. Aišku, verta atsižvelgti, jog yra ir sunkiai paeinančių žmonių, kuriems persėdimai - vargas.

Turiu pripažinti, kad, bent jau vasaros grafiku, šie atnaujinimai, man, asmeniškai, patiko. Kas bus rudenį, kai paintensyvės automobilių srautas, sugrįš visi ilsėtis dabar išvykę žmonės, studentai bei moksleiviai pradės važinėti į mokymo įstaigas? Tai pamatysime vos už poros mėnesių. Tačiau, akivaizdu, kad vis dar yra kur sistemą tobulinti.

Rašyti komentarą

Publikuodami komentarą sutinkate, kad sistemoje bus išsaugoti šie Jūsų nurodyti duomenys: vardas, el. pašto adresas (nebus rodomas viešai) ir komentaro turinys. Plačiau apie komenavimo taisykles ir privatumą